Het digitale landschap en zijn marketing kanalen zijn de laatste jaren drastisch veranderd. Traditionele methoden die eerder effectief waren, zijn niet meer zo efficiënt in de huidige markt. Deze markt wordt tegenwoordig aangedreven door de complexiteit en de flexibiliteit van het internet.

Met de opkomst van kunstmatige intelligentie, chatbot’s en meer zal online marketing een steeds grotere rol spelen. Aangezien er nu zoveel mogelijkheden zijn om je marketing kanalen samen te voegen en de ROI te verhogen, is het eigenlijk de moment om hiermee te starten.

 

1. Website

Eerst en vooral heb je een goeie website nodig die afgesteld is op je doelpubliek. Deze website moet ook gebruiksvriendelijk zijn naar uw bezoekers toe om zo het maximum aan rendement te garanderen. Uw website is dus de belangrijkste marketing tool in heel uw arsenaal.

De website is het ultieme werkpaard voor communicatie en verkoop aan bezoekers en klanten. Vele websites en blogs van bedrijven bieden tegenwoordig overvloedige hoeveelheden inhoud aan die de specifieke vragen van hun klanten beantwoorden. Als ze voor een merk of bedrijf geld geven, verwachten ze ook regelmatig blogberichten te ontvangen die hen nieuws, inzicht, aanbiedingen en antwoord kan bieden.

Enkele Tips

  • Publiceer regelmatig nieuwe inhoud content op je website.
  • Voorzie alle pagina’s van “Call To Action” knoppen of invul formulieren.
  • Deel al je kennis online via jouw website.
  • Begrijp uw doelgroep door gedetailleerde klanten profielen te maken.
  • Stel de inhoud van uw website af op uw doelgroep en klanten.

 

2. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Om het maximum uit uw website te halen is het best om iemand te zoeken die expert is in zoekmachineoptimalisatie. Een goede website is al een vrij grote kost, het zou dan ook zonde zijn als je maar een klein deel van het potentieel van deze website zou gebruiken.

Meestal wordt er eerst een zoekwoordenonderzoek gedaan en concurrentie analyse opgemaakt. Zo kan men zien welke zoekwoorden uw doelpubliek het meest intikt in zoekmachines zoals Google. Daarnaast zal de concurrentieanalyse uitwijzen met welke pagina en zoekwoorden uw concurrenten klanten aantrekken.

Zowel de on-page als off-page optimalisatie, het creëren van deelbare teksten, link building en andere gerelateerde activiteiten zal zorgen voor betere resultaten. Zo zal men ook 100% van het rendement uit de website kunnen halen. Anders wordt de website maar een duur online visitekaartje dat niemand kan terugvinden.

 

3. Betaald Adverteren (PPC)

Betaalde advertentiekanalen zoals Pay-Per-Click-advertenties leveren zeer doelgericht verkeer op. Meestal van potentiële klanten binnen een zeer korte periode. Deze methode wordt soms ook wel eens SEM of Search Engine Marketing genoemd.

Dit wordt echter aangestuurd aan de hoeveelheid die u bereid bent te investeren in zulke biedingen. Evenals hoeveel u bereid bent te betalen voor het verwerven van een klant.

Men heeft wel altijd de controle over het te spenderen budget. Dat kan men instellen op het maximum uit te geven bedrag per dag, week of maand. De efficiëntie hiervan ligt hem in hoe goed u uw landingspagina’s en zoekwoorden heeft afgestemd op uw doelpubliek. Professionals targetten potentiële klanten en optimaliseren de visuele en contextuele informatie in de advertenties zodat ze meer conversie en winst geven.

 

4. Email Marketing

Email marketing is een efficiënte manier om banden met (potentiële) klanten op te bouwen en te onderhouden. Meestal wordt er wekelijks of maandelijks een email nieuwsbrief rondgestuurd naar alle abonnees. Zo hou je uw zaak of bedrijf in de kijker bij uw doelpubliek.

Deze manier van werken is kostenbesparend en helpt relaties op te bouwen. Je kan ook alles volgen en analyseren zodat je dit kan aanpassen en verbeteren.

 

5. Sociale Media Marketing (SMM)

Sociale media kan men snel en gemakkelijk gebruiken om merkbekendheid voor producten en diensten te creëren. Via Sociale Media Marketing kunnen digitale marketeers zeer gerichte potentiële klanten bereiken. Het is dan ook één van de betere marketing kanalen.

Sociale media heeft de wereld veranderd. De snelle en enorme acceptatie van deze technologieën verandert de manier waarop we klanten moeten vinden. Hieronder een grafiek over de groei van sociale media en zijn gebruikers.

Stats Sociale Media Marketing Kanalen

Stats Sociale Media

 

6. Remarketing

Remarketing gebruikt men om contact te leggen met bezoekers die al op uw website geweest zijn. Zo kan men zijn advertenties aan deze potentiële klanten terug presenteren op andere websites en in video’s.

Deze strategie blijkt zeer efficiënt te zijn en heeft een hogere conversie waarde dan andere marketing strategieën. Soms wordt er ook wel gesproken over retargeting als je een bepaalde groep van je bezoekers wil volgen.

 

7. Affiliate Marketing

Met affiliate marketing kan men partners zoeken die men beloond voor een verkoop of nieuwe klant. Ze kunnen dit doen door jouw advertenties op hun website te zetten of andere verkoop technieken te gebruiken met jouw merk. Als ze een potentiële klant doorverwijzen of een verkoop doen, krijgen ze een vergoeding.

Statistieken en inspiratie gehaald bij:
Our World in Data
Digital Marketing Philippines
Campaign Monitor
Ecommerce Training Academy