Heeft u al eens een online marketingstrategie opgemaakt? Dan weet u dat dit een zeer belangrijke stap is in het succes van een bedrijf of product. Als dit niet zo is, dan is het dringend tijd om er eentje op te maken.

Potentiële klanten en bedrijven zijn tegenwoordig altijd online. Het is dus belangrijk om te weten welke daarvan uw doelgroep is en wat ze online allemaal doen. Zo weet men beter hoe men deze interessante mensen of bedrijven kan bereiken.

Maar het internet bied heel veel mogelijkheden waardoor er veel online marketing kanalen en strategieën zijn. Hierdoor wordt het soms wat overweldigend en is de kans groot dan men voor de verkeerde strategie kiest.

Om u wat wegwijs te maken hebben we hieronder een korte handleiding opgemaakt. Deze kan u kan helpen om uw klantenbestand te vergroten en merkbekendheid te vergaren in 2019 en ver daarna.

Inhoud:

 

 

Wat Is Een Digitale Marketingstrategie

Een digitale marketingstrategie is een actieplan om een gewenst doel of meerdere doelen te bereiken via zorgvuldig geselecteerde online marketing kanalen.

Afhankelijk van de schaal van uw bedrijf, kan uw online marketingstrategie meerdere strategieën omvatten, elk met verschillende doelen.

Enkele strategieën die we bvb. bij Starship 44 toepassen zijn:

  • Pay-Per-Click (PPC – Betaal Per Click)
  • Sociale Media Marketing
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Email Marketing
  • Downloadbare Content Aanbiedingen (eBooks, PDF’s)
  • Content Marketing (Bloggen En Artikels Schrijven)
  • Video Productie
  • Website Ontwikkeling
  • Infographic Design
  • Links Bouwen
  • Remarketing
  • Call-To-Action Strategie

In de meeste gevallen bieden we een gezonde mix van al deze kanalen aan. Dit wordt dan in een overzichtelijk maandenplan gegoten en gepresenteerd. Daarna wordt dit plan goed opgevolgd voor de gewenste resultaten. Zo krijgt men een goede online marketingstrategie.

 

 

Wat Is Het Doel Van Een Digitale Marketingstrategie

Het doel hiervan kan in drie categorieën opgesplitst worden:

  • Trek meer bezoekers aan: Krijg meer websiteverkeer door content marketing(bloggen), e-mailmarketing, zoekmachineoptimalisatie(SEO), pay-per-click marketing(PPC), sociale media, enz…
  • Converteer meer leads: Anonieme websitebezoekers moet men kunnen omzetten in een identificeerbare leads. Dit wordt gedaan door onweerstaanbare aanbiedingen, downloadbare content (zoals e-boeken), opvolging via nieuwsbrieven, A/B-testen, boeiende video’s, enz…
  • Sluit meer verkopen: Voorzie het verkoopteam met nieuwe tools en gegevens om hen te helpen meer leads om te zetten in verkopen.

 

 

Wat Is Een Online Marketingcampagne

Men mag een online marketingstrategie niet verwarren met een online marketingcampagne.

Een online marketingcampagne is dus eigenlijk een kortere marketinginspanning om meer betrokkenheid, conversies, verkeer of inkomsten te stimuleren. De campagne sluit aan bij de overkoepelende marketingstrategie en omvat één of meerdere digitale kanalen.

Bij het bouwen van zo een campagne heb je verschillende stappen:

  • Planning: Uw doelstellingen, doelpubliek en campagnelengte bepalen.
  • Ontwikkeling: Bepalen van strategie, kanalen en locaties.
  • Opvolging: Het analyseren en optimaliseren van de campagne tot ze afloopt.

 

 

Voorbeelden Van Online Marketingcampagnes

Hieronder een paar voorbeelden van geslaagde marketingcampagnes:

Pepsi Marketingplan

Pepsi Marketingplan Campagne

We beginnen met een grote speler op de drankenmarkt. Pepsi heeft begin 2019 tijdens de Superbowl in Amerika zijn nieuwe campagne “Is Pepsi Ok?” gelanceerd. Gecombineerd met betaalde advertenties op sociale media door beroemdheden, ging de hashtag #PepsiMoreThanOK van start.

In een gerelateerde wedstrijd konden mensen de hashtag #PepsiSweepstakesOK delen telkens ze ‘OK’ hoorden tijdens de wedstrijd. Hiermee konden ze mooie prijzen winnen van Pepsi.

Resultaat: #PepsiMoreThanOK (hashtag vermeldingen +55 duizend; betrokkenheid +465 duizend) vs #PepsiSweepstakesOK (hashtag vermeldingen +20 duizend, betrokkenheid +15 duizend)

Wat Hebben We Geleerd: Zoek naar manieren om te werken met lokale, nationale en internationale beïnvloeders om het bereik van uw merk te vergroten.

 

WWF Marketingcampagne

WWF Marketingcampagne

Iets heel anders is de “Red De Tijger” campagne van WWF. Deze campagne werd in het leven geroepen om de met uitsterven bedreigde tijgers te redden.

Aangezien er nog amper 3200 tijgers rondlopen was dit dringend tijd. Hiervoor konden mensen naar een website surfen om te zien of hun familienaam ook op uitsterven lag. Als hun familienaam minder dan 3200 keer teruggevonden werd was deze familie ook met uitsterven bedreigd. Daarna werd er voorgesteld om een donatie te doen tegen het uitsterven van de tijger.

Resultaat: De campagne werd sterk verspreid op sociale netwerken en in de media. Eén Belg op 3 werd bereikt en er waren meer dan 900 donateurs die een tijger geadopteerd hebben(symbolisch).

Wat Hebben We Geleerd: Zoek naar gelijkenissen met uw doelpubliek en speel op de emoties in.

 

 

6 Stappen Voor Een Goede Strategie

Nu we de basis van online strategie en online marketingcampagnes hebben leren kennen, gaan we dieper in op hoe u uw strategie kunt opbouwen.

 

1. Begrijp Uw Klant & Maak Een Koperspersona

Als je een efficiënte marketingstrategie wilt opbouwen moet u eerst weten wie uw product of dienst aanschaft en waarom. Waar en hoe ze het product aanschaffen kan ook belangrijk zijn. Daarmee is het nodig om eerst een gedetailleerd kopersprofiel of koperspersona op te maken.

Een koperspersona is eigenlijk een voorbeeld van jouw perfecte klant gebaseerd op demografische- en psygografische data. Dit kan worden opgemaakt door de doelgroep van uw bedrijf te onderzoeken, te volgen en te interviewen.

Nu is de vraag natuurlijk wat men zo allemaal van informatie nodig heeft om een koperspersona op te maken. Bovendien moet men weten hoe dit in de marketingstrategie toe te passen. Dit hangt af van uw bedrijf of product, is het een B2B of B2C bedrijf, is uw product duur of goedkoop. Hieronder zijn enkele richtlijnen die u zelf wat kan aanpassen, afhankelijk van uw product of dienst.

 

Demografische Informatie
  • Leeftijd: Hoe oud zijn de meeste van uw klanten? Speelt leeftijd een belangrijke rol bij de verkoop van mijn producten?
  • Locatie: Van waar komen mijn klanten? Is dit regio gebonden of komen ze van alle uithoeken van ons landje of de wereld?
  • Inkomsten: Hoeveel verdienen mijn klanten? Zijn ze rijk of arm? Wat is hun koopkracht?
  • Functie: Welke functie oefenen deze kanten uit? Waar werken ze en hoe?

 

Psychografische Informatie
  • Hobby’s en interesses: Wat doet mijn klant graag? Waar en hoe spendeert hij zijn vrije tijd?
  • Problemen: Welke zijn de problemen waarmee hij geconfronteerd wordt?
  • Doel: Wat is het doel van mijn klant? Wat wil hij ooit bereiken?
  • Prioriteiten: Wat vinden klanten belangrijk? Verkiezen ze een goede begeleiding boven een duurdere prijs?

 

2. Zorg dat je een efficiënte website hebt.

In de meeste gevallen is een website de belangrijkste tool in je assortiment. De website moet ook gebruiksvriendelijk zijn voor iedereen. Aangezien velen via hun mobieltje online surfen is het ook van belang dat deze op elk type toestel goed in beeld komt. Grotendeels zijn responsieve websites de beste keuze, zulke websites passen zich automatisch aan op de grote van het gebruikte scherm.

Daarnaast is snelheid ook een vrij belangrijke factor. De meeste mensen wachten maximum 3 seconden alvorens ze denken dat de website niet werkt en weg surfen.

Een beheersysteem of content management system komt ook altijd van pas. Hiermee kan je via een eenvoudige log-in gemakkelijk zelf de content van de website aanpassen.

 

3. Stel uw website inhoud af op uw koperspersona.

Nu dat uw weet wie uw doelgroep is, kan u de inhoud van de website op hun behoeften afstellen. Eerst moet je te weten komen naar wat ze online zoeken en welke woorden ze hiervoor intikken in Google. Via een gedetailleerd zoekwoordenonderzoek kan men deze zoekwoorden snel te weten komen.

Met deze zoekwoorden kan men dan nieuwe inhoud of content creëren. Zo kan men inspelen op bepaalde vragen die ze hebben of een informatieve pagina maken voor uw doelgroep. Deze techniek wordt ook wel eens content marketing genoemd.

Als men een zoekmachine optimalisatie laat uitvoeren wordt de pagina ook hoger geklasseerd. Dit kan gedaan worden door een bepaald aantal zoekwoorden en synoniemen te vermelden in de tekst, de afbeeldingen te optimaliseren, meta data toe te voegen, enz…

 

4. Kies de meest efficiëntste online marketing tools voor uw doel.

Bekijk uw koperspersona en doel. Kies hiervoor de beste marketing tools. Kies er niet teveel en probeer u te concentreren op een paar tools die echt werken.

Als uw doelpubliek veel op Instagram zit en meestal naar uw product of dienst zoekt via Google. Dan is het goed om met deze 2 kanalen verder te gaan en zich daarin te verdiepen. Zo moet u uw tijd niet te veel verdelen over te vele kanalen die dan maar half zo goed werken wegens tijdgebrek.

 

5. Zorg tussendoor voor leuke campagnes

Van zodra men zich wat vertrouwd gemaakt heeft met de gebruikte marketing kanalen kan men eens zien om een goede marketing campagne op te zetten. Hiervoor is wat ingeniositeit en flair nodig maar kan voor een boost aan nieuwe klanten zorgen.

Probeer met de tijd mee te gaan en zoek iets leuk en onverwacht waar mensen op reageren en willen delen online.

 

6. Zet alles op papier

Nu is het tijd om alles samen te brengen en een samenhangende marketingstrategie op te maken. Dit document moet de reeks acties in kaart brengen die u gaat nemen om uw doelen te bereiken.

Men kan bvb al eens beginnen met 12 maanden vooruit te plannen. Dit kan men op de volgende manier doen:

  • Vanaf de eerste week kan men wekelijks een blogbericht posten. Het is hier zeer belangrijk dat men dit continu blijft opvolgen voor minstens 1 jaar.
  • Drie maanden later kan men bvb een nieuwe Ebook PDF document lanceren met daaraan gekoppeld een betaalde advertentie campagne.
  • Na deze campagne kan u eens inspelen op een feestdag of speciale dag om wat meer promotie te geven.
  • In de drukste maand kan men iets laten automatiseren of iets maken die deze dienst of product beïnvloed.

Een strak plan met duidelijke doelen en acties voor uw online marketing. Deze kleine aanpassing van werken kan u in de loop van de tijd veel nieuwe klanten opleveren en de toekomst van uw bedrijf van sterker maken.

 

De Meest Efficiënte Marketingstrategie (Stats 2018)

De meest efficiënte strategie blijft Sociale Media al wordt deze kort gevolgd door Content Marketing (Marketing op website inhoud) en zoekmachine optimalisatie.

Statistieken en inspiratie gehaald bij:
Digital Marketing Institute
HubSpot
Marketing Charts
Talkwalker
Icons gemaakt door Freepik van www.flaticon.com